Hail me.. (quite long post)

Orang cakap "Customer Is Always Right"..

sapa setuju angkat tangan..
sapa tak setuju, diam dan teruskan pembacaan..

memula aku nak citer pasal "customer" dalam kerja aku..
macam yang tak semua orang tau,
aku kerja kat kompeni jepun..
memang bagi diorang,
customer bukan sekadar always right,
tetapi kengkadang macam raja..
kami as a supplier,
demi nak mempertahankan kompeni,
ada kala terpaksa mengiyakan kesalahan customer..
betul dak pocket..?

of course, bila barang kita tak betul,
customer akan marah, akan claim dengan kita..
mintak ganti barang, mintak pulang duit balik..
kita terpaksa pulun giler babas,
cari punca barang tu jadi tak betul,
then reply bagi customer kita punya improvement plan..
sometimes, customer tak puas hati ngan plan kita..
datang audit plak..
betul ker dak kita buat improvement..
confirm atau tak lepas nih dah tak jadi lagi benda yang sama..
padahal, sekeping barang yang kita jual kat customer,
hanyalah berharga lebih kurang RM0.10..
dan hanya ada 4~5 pcs daripada 100,000 keping yang kita jual..

ada plak customer yang siap buat undang2..
kalo kita wat silap or barang kita reject sampai membuatkan kerja dia terhenti,
dia akan charge kita USD20,000/hour untuk berapa lama kerja dia terhenti tu..
tak ke haru..?

that's the rule..
i don't like it but i like it..
aku tak suka pasal aku terpaksa buat kerja remeh temeh..
tapi aku suka pasal benda ni membentuk satu komuniti yang menuju ke arah zero defect..

tu dari segi direct business..
yang lain pun ada jugak..
kompeni aku hantar barang bersama2 dengan product specification (spesifikasi produk)..
product spec tu dalam english..
sehari lepas hantar,
customer pulang balik fail tu,
mintak translate dalam japanese..

wait wait wait..
jenama ko meluas satu dunia,
takkan kat kompeni ko tader orang yang paham english..?
tapi, disebabkan dia adalah customer,
terpaksa la jugak buat dan hantar semula..

see..
betapa kuatnya seorang customer dalam konteks kerja aku..
maybe ada daripada korang yang paham konteks ni..
mungkin ada yang kurang paham..
tolong paham..
it's just the rule and you must stick to it..
the supplier and customer relationship rule..

ok.. habis satu part..
ada banyak lagi bawah nih..
sapa nak minum kopi ker, jerang air ker, sidai baju ker.. gi cepat..
sat lagi ralit, tak jadi kejer plak..

then, aku nak cerita plak pasal "customer" dalam konteks umum..
kita gi kedai beli barang,
kita adalah customer..
kita gi kedai makan untuk makan,
kita adalah customer..
kita gi kedai potong rambut,
kita adalah customer..
kita gi pejabat pos bayo bil,
kita adalah customer..

tapi sejauh mana kita mempertahankan hak kita sebagai customer..?

aku bagi 10 kes kat bawah,
korang nilai la sendiri secara jujur..
dari 10 kes tu,
berapa kes yang korang kena, dan korang mintak balik hak korang..?

1) order air kat gerai, ada sekor semut dalam gelas..
2) tgh makan mee goreng mamak, ada sehelai rambut dalam mee..
3) gunting rambut kat kedai, masa cukur anak rambut, ada luka sket..
4) fastfood (kay.ef.see etc) takmo pulang balik 5 sen anda..
5) beli roti sebuku, semalam beli ada 14 keping, hari ni beli ada 13 keping..
6) beli barang plastik, ada retak sikit..
7) beli kereta PROT*ON WA*A 4 hari, power window rosak.. pusat servis kata, biasa la keter PROT*N..
8) beli kereta PROT*N W*RA baru memana pun, penutup tempat isi barang tu renggang..
9) kawasan anda terputus bekalan elektrik seminggu sampai 5 kali..
10) hujan lebat, pelanggan AST*O tak buleh tgk tv..

cemana..?
sapa yang score 10/10,
anda mmg hebat.. anda mmg layak jadi perdana menteri yang ke-7..
tapi, ader ker..?

kenapa kita jadi macam nih..?
kenapa kita jadi tak mahu/tak boleh nak tuntut hak kita..?
otak saya, dengan sendiri nyer menyimpulkan seperti yang berikut :

1) orang malaysia terlalu baik, merelakan yang tidak betul..
2) orang malaysia tak agresif (penakut?), tak berani nak komplen..
3) orang malaysia (supplier side) garang dan jahat, tak kasik chance org nak komplen..
4) orang malaysia tak tahu hak masing2,..
5) orang malaysia suka ikut orang, dah orang tak buat, ikut jer laa..
5) orang malaysia lurus bendul..

aku ingat aku sorang jer bendul..
rupanya tak..

mana perginya "Customer Is Always Right" tu..?
kena tukar kot,
jadi "Customer Is Sometime Right"..
or, "Customer Is Only Right, When Come To Some Situation"..

sapa yang nak perbetul kan semua nih..?
mungkin ada yang dah berpuas hati dengan apa yang ada..
tapi yang tak puas hati pun ramai kan..?

buleh ker salahkan keadaan..?

fikir2kan lah..

Wednesday, April 22, 2009

8 Comments:

Ceera said...

aku pilih aku nie baik, hahahaha...

Ayaq said...

aku pun pilih aku nie baik..hahahah.

bagi aku, kita orang malaysia ada mentaliti 'telan je lah, malas nak buat hal byk2'. aku pun ada mentaliti ni, sebab aku mmg malas nak buat hal! hu hu hu~~~~

Naughty Adam said...

org m'sia lebaih kepada santun i think... kekadang malas... dats y MALAS nak komplen... maybe.... urmm

tehais said...

Saya ni customer tak reti nak komplen.Sampai dh pnh kena mrh dgn mbr bila dlm tomyam ada rambut.
Tak terus mkn,trus blah,setitik pun tak masuk mulut,duit bayar.Waaa :(

Kbykan org bukan taknak tuntut hak.Takut nanti lain plak jd.Tokey pun dh pandai nak kona2 cerita skang ni.huhuhu

Nurmala Mazlan said...

aku tau motto ni sbb dulu aku pernah kerja kat ISETAN OF JAPAN. Dush!!! Dush!!! masa tu rasa mmg nak tumbuk² muka cust yg betul² mempergunakan motto ni sebaik mungkin..

Tapi bila kau cakap senarai yg 10 tu, terdiam aku seketika..betul kan??kat Malaysia ni Penjual is always right

Pocket said...

pocket tidak..
dulu pocket jaga customer,
pocket lebih banyak mintak mahap.

Sekarang pocket jaga supplier,
pocket dah jarang mintak mahap,
kalau pocket salah pun, akan diusahakan agar diorang mintak mahap.
(Jahat tp kena keep to the code)

pernah kah anda makan nandos dan jumpa ayam tu berdarah lg kat dlm?

Pocket pernah banyak kali!!
dan tak pernah miss utk mintak tukar ayam. selalunya diorang tukar jer tanpa banyak bunyik

tp ada jgak yg cuba ..
'cik, polisi kami tak boleh tukar ayam utk yg dah separuh habis'
dan pocket akan start mencarut.
hummm hummmm,
mari lah kita menjadi customer yg bagus.
supaya pembekal menjadi lebih bagus. :)

shasha said...

hoh sempai...kita pun baru je buat entry pasal customer service ni...

*SiRibenMerah said...

I neh camne yek??? woooooooo~

 
You will never learn... - Wordpress Themes is proudly powered by WordPress and themed by Mukkamu Templates Novo Blogger