My future begins.. (Part 9)

Masa berlalu,
aku ngan yana mengangan2kan hari kami akan disatukan bersama..
bagi yana,
ia masih lalu sesuatu yang mustahil..
tapi yana terpaksa menyembunyikan kerisauan..
risau segalanya musnah..

tapi aku,
pekasam yang aku seluk,
telah pun sampai ke pergelangan tangan..
namun perjalanan ke pangkal lengan masih jauh..
bekas pekasam ini bukanlah bekas pekasam biasa..
mulut bekas pekasam ini penuh duri berbisa..
setiap kali aku menggerakkan tangan untuk terus menyeluk,
setiap kali itulah tangan ini akan terluka,
dan terasa sakitnya..

*end of ayat jiwang..*

di sebalik cerita aku,
menghadapi kontroversi keluarga,
adik lelaki aku (mimi), nama dia azumi, jadi la mimi.. lelaki tau..
telahpun berjumpa pasangan hidupnya,
cikgu sekolah tempat dia mengajar jugak..
well, mak bapak aku of course,
tak menolak lansung hubungan diorang..
malah, pada hujung tahun 2005,
telah pun disetujui majlis pertunangan diorang..

mungkin pada plan asalnya,
aku juga akan ditunangkan dengan ex-awek aku,
tapi bila dah jadi macam nih,
family aku jadik tensen..
tak mungkin adik aku bertunang/berkahwin dulu..
org keliling akan bertanya,
kenapa adik aku kawin dulu..
kenapa "langkah bendul"..? ini baru betul langkah bendul kan kan kan..
mesti susah diorang nak jawab..
takkan nak jawab,
"pasal pasangan aku tak setaraf.."

dah la mak aku nih kuat pegangan adat nyer..
nak bertunang kena merisik dulu segala..
tak buleh skip2..
tarikh merisik, meminang segala belah lelaki yg tetapkan..
belah pempuan kena tunggu jer..
masa tu, mak nak merisik yana untuk aku tu dah jadi macam jauh panggang dari api rupanya..

di belakang aku pun,
mak aku masih berbincang dengan abang aku,
dengan mimi, dengan awin..
abang aku tahu,
yang aku takkan mengalah..
dia cuma pesan pada mak aku,
redhakan ajer hubungan aku ngan yana..
dalam pada masa yang sama,
dia pun pesan kat aku pasal akibat kawin tanpa redha mak bapak..

satu hari,
aku balik ke kampung..
mak aku dah ok sket, tak la marah dah..
tapi aku tau,
dia masih mengharapkan aku berubah fikiran..
masa aku kat kampung pun,
tader topik pasal yana dibincangkan..
takmau carik masalah,
takut keadaan jadi tegang lagik..

balik ke penang,
awin tumpang keta aku..
sepanjang jalan, aku dok bersembang gak ngan dia..

"mak ada cakap apa2 ker pasal gua..?"
"ada ler jugak.."
"dia marah lagi ker..?"
"tak tau ler jugak.. tapi dia ada ler jugak cakap, dia takut jadi apa2 nanti kalo lu kawin ngan awek lu.."
"nak jadi aper nyer..?"
"yer laa.. memacam ler.. takut nanti lu ada financial problem ker.. tak sefahaman ker.. lu pun tau kan.. sedara mara kita pun byk macam nih.."
"tu yg gua pun tak puas ati tu.. masalahnyer, benda dah jadi ker belum..? benda nih future, sapa yg tahu..? mana buleh nak kira tgk org lain.. diorang tu lantak diorang laa.."
"tu ler pasal nyer.. tak tau ler gua.. mmg la tak buleh kira macam tu.. gua pun ada la jugak slow talk ngan mak.. gua cakap redha jer la.. ada la hikmah nyer tu.."
"gua tau.. mmg diorang pentingkan nak tgk gua hidup senang.. apa nak semer bleh beli.. tapi bagi gua, ada menda2 tu, hati tensen tak guna gak.. gua tak suka bini gua nanti melawan2 cakap gua.. cakap ngan gua tinggi2 suara.. bagi gua kriteria untuk jadi bini gua 2 perkara jer.. jgn lawan cakap gua, ngan jgn tinggi2 suara ngan gua.."actually, ada lagi satu.. tapi ni kriteria untuk fizikal.. takyah sebut la kat sini.. malu..
"yer ler.. gua pun paham ler jugak.. tapi.. tak tau ler.. lu yg lebih tau apa yg lu buat.. lu piko jer la elok2.. cakap ngan mak elok2.. hati org tua ni kejap jer.. nanti2 dia lembut laa.. "
tgk, sempoi dak adik aku..? tu pasal aku suka dia nih..
.
.
.

dalam pada masa yg sama,
kecoh lak kat umah yana,
ada kawan abah dia nak masuk merisik..
bapak dia pulak kata sapa dulu, dia dapat..
tu yg aku tak berapa suka ngan adat nih..
buleh main macam tu plak..

"abang.. macam mana nih..?"
"macam mana aper nyer..?"
"abah kata kawan abah nak mai merisik b.. untuk anak laki dia.."
"dah tu..? nak suruh abang pi halang depa..?"
"dakk.. masalah nya sapa mai masuk merisik dulu, dapat kat dia la.. dah adat macam tu.."
"haaa..!? adat..? adat apa kejadah nye.. b nak ka ngan laki tu..?"
"abg ni laa.. tak mau laa.. abih tu kalo abah terima macam mana..? abg nak ka b kawin ngan org lain..?"
"awat, abah tak tau ka kita dok kawan..?"
"dia tau.. tapi dah org lain masuk merisik dulu.. dia kena terima yg tu la.."
"abih tu nak suruh abg buat apa nih..?"
"abg pi la pujuk mak abang mai masuk merisik b cepat.."

arrrggghhh..
dalam keadaan macam ni,
cemana aku nak pujuk mak aku..?
kang tak pujuk kang, yana gi ke tgn org lain plak..
cemana cemana cemana..
cemana nak cakap ngan mak bapak aku..

to be continued..

Saturday, September 27, 2008

10 Comments:

SR said...

yeay!dh update pn cita neh.hehe.keep it up ^_^
owh,selamat hari raya!maaf zahir batin.

p/s:i think u shud make a specific label for dis post.senang nk cari nti.hehe.its just my thought la,if xnak buat pon xpe :)

shafa said...

Huhhhhuuuuu dah nak sampai part yang paling suspen ni.

Dayu said...

banyaknye rintangan kan
cepat la smbung, tak sabar nak tau kisah selanjutnya..

d'frinksh said...

haih...rintangan...saba...

biskutrajin said...

mak ai...mmg cm cite melayu dlu2 le...smabung2

Ayaq masak said...

Selamat hari raya maaf zahir batin

d'frinksh said...

Selamat Ari Raye....

Nurmala said...

Wah…caner ni…di telan mati mak..diluah mati bapak..betul² tension nih..xpe²..sabar ek..ada jodoh tak kemana..woohooo~~~

selamat hari raya
maaf zahir batin..

~ mizzAmy ~ said...

~ nih yg makin tak sabar nak tau citer nih. cepat2 la sambung tuh. ~

fickel minded said...

saya suka la post ni.
erm..

 
You will never learn... - Wordpress Themes is proudly powered by WordPress and themed by Mukkamu Templates Novo Blogger