My future begins.. (Part 8)

sampai jer kat umah yana,
yana masuk dulu, aku dok kat pintu..
mak dia ngan ayin dah tunggu kat depan..
yana terus masuk, melutut depan mak dia,
menangis, mintak maap..

aku melangkah lemah dan perlahan masuk,
selepas mak yana pelawa..

aku duduk, diam, tak tahu nak cakap apa..

"hang nih biasa tipu mak nih.. hang kata hang nak pi keja, tapi hang pi tempat lain.. orang semua dok risau.. pijan tu dok marah kat mak.. kata mak tak reti jaga hang.."
"dak makcik.. bukan salah yana.. saya yang ajak dia pi.."
"abang tak payah la cakap apa.. kita sama2 salah.."
"b diam.. biaq abang yg cakap.."
"hangpa pi mana..?"
"saya bawak yana pi ipoh tadi makcik.. saya mintak maap pasal buat macam nih.. yana takmau ikut mula2, saya yang paksa dia pi jugak.."
"abang cakap apa nih.."
"b diam laa.. biaq abang yg cakap.. makcik.. saya mintak maap.. ni semua salah saya.. saya yang ajaq dia buat macam2.. selama nih mmg saya ada kuaq senyap2 ngan dia.. salah saya semua.. saya takmau apa pun jadi ngan yana.. nak buat apa, buat pada saya.. tlg bagi tau pada abang2 dia, pada pakcik, jangan sentuh pun yana.. ni semua salah saya.."

yana diam.. mak dia pun diam..
ayin yang dari tadi diam pun, terus diam..

"azuri buat macam ni pasai pa..?"
"saya mintak maap makcik.. tapi saya nak kawan ngan yana.."
"isshh.. kami ni orang susah azuri.. makcik kenai azuri sapa, keja apa, keluarga azuri semua macam mana.. hangpa orang senang.. keluarga azuri nak ka ngan kami ni..?"
"makcik.. saya pun biasa susah.. family saya pun semua biasa susah.. menoreh getah pun saya biasa.. lagipun, yang nak kawan ngan yana, saya, bukan nya family saya.."

"dak laa.. hangpa nak kuaq takpa.. tapi mai amik kat umah, mai antaq kat umah.. jgn buat macam nih.."
sampuk ayin..

aku diam.. takleh nak cakap apa..
mmg salah aku..

"bak sini no tepon hang.. apa2 hai senang aku nak tepon.."

dalam serba salah, syak wasangka, aku terpaksa bagi jugak..

"dak laa.. apa2 hai aku susah ka apa ka, senang la nak mintak tolong.. lagi ramai kawan, kita pun senang.."
kata ayin, seolah2 tahu kegelabahan aku..

tiba2 tepon berbunyi..
mak yana angkat..
dari percakapan diorang, aku tau, pijan yg telepon..
then, apa yg aku harap tak terjadi, terjadi jugak..

"nah azuri, abang yana, pijan nak cakap.. cakap la elok2 ngan dia.."

alamaaakk.. macam mana nih..
aku jalan gi telepon, amik gagang dari mak yana..

"assalamualaikum.."
"hang sapa..?"
"saya azuri, kawan yana.."
"hang buat pa nih..? hang nak mampuih ka..? aku balik nanti hang jaga, aku bunuh hang.. suka2 ati hang buat anak orang macam nih.. hang bawak adik aku pi mana..?"
"saya bawak dia kuaq pi ipoh.."
"hang pi sampai ipoh buat apa..!?"
"semalam besday saya, saja saya bawak dia gi jenjalan.."
"pedulik apa aku besday hang..! hang berani buat lagu nih aa.. hang nak mampuih nih.. umoq hang berapa..?"
"26.."
tetiba, pijan diam sekejap..

"hang tak buleh buat macam ni ooo.. kalo orang buat kat adik hang, hang rasa macam mana..?"
"saya tau.. pasal tu saya mintak maap.."
"tak pa la.. bagi tepon kat mak aku sat.."

mak yana amik tepon balik..
"takpa la pijan.. hang tak payah balik laa.. takda apa2 pun.. hang tu dah la dok jauh.. hang nak balik dari rawang pasai ni ja.."

uihhh.. dia nak balik ka.. huhuhu.. mampuih la aku..

ayin plak amik tepon..
"hang toksah risau la jan.. ayin ada sini.. ayin buleh jaga yana.."

selesai cita ngan pijan tu,
"macam ni la.. yana habaq kalau pakcik tau pasal nih, yana teruk kena.. saya nak mintak satu ja.. tolong la jgn buat apa pun ngan yana.. saya mintak maap sgt jadi macam nih.. lepas nih saya tak buat dah.. kalo saya nak kuaq, saya mai amik kat sini, saya antaq kat sini jugak.."
"takpa laa.. kalo azuri cakap macam tu, makcik tak kisah.. nak kawan, kawan laa.. kami nih takut jadi menda2 tak elok ja.. kalo buat macam ni, jadi apa2 kan susah.."
"pasal family saya tu, makcik toksah risau.. saya buleh setel semua.. apa2 hal pun saya nak bagi tau, saya serius kawan ngan yana.. saya tak main2.."
"takpa la kalo macam tu.. kalau hangpa kawan elok2 makcik tak kisah.. eh, ni pun dah pukoi 6:30 dah.. baik azuri balik cepat.. satgi pakcik balik lain cerita pulak.."
"ok la makcik.. saya mintak maap lagi sekali.. saya balik dulu.."

aku pun balik..
dan aku perasan, on the way, aku selisih ngan abah yana..
dia tak perasan aku..
kalo lewat 5 minit jer aku kuar umah yana,
mmg jadi panjang cerita..

sampai umah, aku kol yana..

"b ok ka..?"
"abang.. tima kasih naa.."
"depa tak buat apa2 ka ngan b..?"
"tak.. tak dak pa2.. abah balik tadi pun, mak dah cita kat abah.. tapi dia cakap kita pi kuaq makan jer la.. tak cakap kita pi sampai ipoh.."
"kalo depa ada buat apa2 ngan b, b habaq abang.. abang pi umah b balik.."
(padahal takut..)
"merepek la abang nih.. nak buat apa..?"
"hahaha.. takdak laa.. nak tanya satu bleh..?"
"apa dia..?"
"pijan tu umoq brapa..?"
"23.. awat..?"
"haa..? dah tu, ayin..?"
"ayin tua b 2 taun, 21.. awat nya.."
"tak dak pa lah.."
padahal dalam hati, aku gelak gila..

patut la pijan diam lepas aku bagi tau umur aku..
patut la ayin pun baik jaa..
aku tua siottt...
hahahah...

to be continued..

Monday, September 15, 2008

17 Comments:

~ mizzAmy ~ said...

~ uish, berani nya bendul pi jumpa camtuh.... respect la..

tang umur tuh, tetiba gelak guling-guling dah nih. patut la, tak jadik nak marah over2 ekh? ~

Ayaq masak said...

ha'ah la hang memang tua.. agagaggaa

Ceera said...

patut la.. berani betul dorang marah hang yang lagi tua, gilaaaaaaa...

terlalu menjaga la dorang tu..

Anonymous said...

asal aku rasa ko mcm makin hensem jer bile citer ni...

Nurmala said...

wakakaka...
isk...tgh dok suspen nih.. tetiba pulak rasa nak gelak..ko dah tua ek??

peej said...

serious best gile certie ni..
penuh drama..i likee..

x sabar nak tunggu sambung..

sama la..bf pija pun tua kemana dpd abg2 pija..so dorg x banyak cakap..
dorg pulak siap panggil bf pija abg..haha..sukaaaa..

cHeRyNa PiReS said...

macam nieh baru gentleman bendul...i like..bertuah wife ko:d

Kekanak Tokyo said...

selamat hari tua~~~ (hari ni hari tua di nipon!)

antalya said...

memula baca aku saspen..sampai tang ujong2 aku gelak sowang2..adeihh lawak la plak

biskutrajin said...

nasib hg tua...hehehe

biskutrajin said...

nasib hg tua...hehehe

aieyza said...

tul la.. seb baik hang tua kalo dak aku rasa mesti kena kaw kaw punya.. betui la orang sblh utara ni garang2 blaka.. abang2 aku dulu pon cam gitu..tapi bila dah kawen ni dah ok dah.. dulu nak dating kena senyap2.. penah jugak terkantoi coz spy depa ramai sangat!! hahhaha...teringat kisah dolu dolu...

Hana-Ni-Mo-Nai2 said...

ntah nape watahsi leh tersipu2 malu baca citer neh
ahaksss

hero tuhhh

[[•­»Mrs.TaliKasut«­•]] said...

dahsyat tol ek p'cintaan hang ngan yana..
aku yg baca ni pun rasa b'debar2..

nadia yuna said...

really love ur story lah!
sis yana sangat comel..
suka tengok =)

Pocket said...

hehehe,
kalau boxer, 21 tu baru nak training pro ...
tp 26 tu tgh dok prime lagi berpengalaman..
heheheh:)

patut la dia diam :)
aku pun terhibur kejap baca.

juelee said...

salute la hang bendulll....
continue cepat skek..

 
You will never learn... - Wordpress Themes is proudly powered by WordPress and themed by Mukkamu Templates Novo Blogger