Mulut ku cukup masin..?

"mak.. nanti li kahwin, li takmo bagi wife li kejer.. bio dia dok umah jaga anak.."
"kamu takleh cakap macam tu.. mana tau dia ada ati nak bagi duit kat mak bapak dia ker.. kamu kena bagi dia kejer kalo dia nak.."
"tak kira.. li taknak anak li nanti indon ker sapa ker yg jaga.. bio mak dia jaga sendiri.."

mmg aku penah cakap macam nih beberapa tahun dulu..
hmm.. 7-8 tahun dulu kot..
masa tu, mmg aku bermaksud sgt dengan apa yg aku cakap..
dan selepas 3 tahun aku kahwin,
mungkin dah jadi kenyataan..

masa aku cakap ayat kat atas,
of course, tak pernah terfikir pun yang aku akan kahwin ngan yana..
tolak tepi aku tgh kawan ngan sapa masa tu,
tapi aku betul2 serius..
maybe masa tu,
byk faktor yang membuatkan aku cakap macam tu..
pertama, pasal masa tu byk kes anak kena dera ngan pembantu umah..
then pasal aku ingat nanti aku kejer beso,
cukup untuk sara hidup bini ngan anak aku..

hmmm.. alhamdulillah,
skang yana tak kejer pun,
buleh la survive..
naufal pun cukup makan..
kalo sesapa jumpa naufal,
nampak dia kurus jer,
tu buka pasal tak cukup makan,
dia yang takmo makan.. iskkk..


tapi, bila terkenang balik kesusahan dan kepayahan yana nak carik kejer,
rasa macam aku ni dah berdoa la plak..
pasal lepas kahwin,
paling lama yana kejer pun 3 bulan jer..
pastu, mesti benti..
dah byk tempat kejer,
semua takmo lekat lama..
tu belum cakap mintak tak dapat,
kata nak panggil interview, tapi tak panggil..

yana pun sampai dah tensen2,
ajak mandi bunga la apa la..
pikir2 balik,
macam salah sendiri pun ada,
gatal mulut cakap benda bukan2..

tapi cemana pun,
adakah isteri tak kejer itu satu benda buruk..?
atau, sebaliknya lebih baik..?

kalo ada orang yg berfikiran buruk,
terpulang, aku takmo amik tau..
sukati la nak cakap apa pun kan..
bukannyer aku takmo yana kejer..

at least, dia leh tgkkan naufal..
kalo pukul pun, bukan orang lain,
yana sendiri yang pukul..
kalo naufal tahun pun,
bengkak kepala, luka kaki tangan,
bengkak dan luka tu jadi bawah jagaan yana..

just imagine plak,
dulu yana tak pandai masak..
skang nih aku dah sronok makan yana masak..
macam2 lauk dah dia pandai masak..
especially sup sawi dia..
iskkk... simple but out of this world sedapnyer..
satu periuk aku hirup habis.. (serius, tak tipu..)
so, tader la byk sgt aku makan nasik berlaukkan air tangan orang lain..
kalo dia kejer, kurang dia masak,
lagi lebih la lauk air tangan org lain yg aku makan..

byk lagi sebenonyer,
benda yg aku tak akan dapat kalo yana kejer..
dan silap2 boleh membuatkan aku tensen kalo dia kejer..

so, salah ker kalo yana tak kejer..?
pasal aku dah ter"doa" ker,
pasal apa sekali pun,
aku happy..
membuatkan aku terpikir,
setiap benda yang jadi tu,
walaupun buruk di mata orang,
ada hikmahnyer untuk diri kita..

tak gitu..?

Tuesday, June 30, 2009

6 Comments:

Ceera said...

ikut orang la... kalau nak bini benti keja and leh survive, so.. benti ler..

aku nie, takleh benti keja kot.. wpon ciput pernah suh aku benti keja.

gilo ko, utang aku banyak kot.. mampu ke dia nak bayor utang aku walhallll time aku keja nie (bayar utang sendiri)pun dia dah garu2 kepala.. =P

Nurmala Mazlan said...

kalau cam gitu gaya nyer..
x yah la suh yana cari kerja lagi
jadi suri rumah sepenuh masa je
sbb suami dia sangat happy dia begitu..

org lain nak cakap aper..
lantak pi la..nak jaga mulut org kan susah..bau longkang..
wakakakakak

aku xnak benti kerja..
sbb aku adh biasa pegang duit sendiri.. nak beli pape senang kan..minta kat kali aku nnt banyak cerita..

kojah said...

kalau saya, saya nak korojerrr...hehe

Pocket said...

tak!!
pasal kalau yana tak keja pun buleh jer idup, kenapa perlu?
unless ko nak beli kapal selam sebagai hadiah ari jadi naupal ke 21,
better ko start gi keja sebagai embassy kat rusia n yana kena jd org yg jaga jual beli senjata lah...

ukur baju badan sndiri.
kalau badan tu kcik cam ko...
buat aper pakai XXL cam aku?
unless ko nak jadi santa klos:)

bendul said...

ceera: mmg la bleh survive.. tapi bila kengkadang jadi macam nyawa ujung tengkok tu, payah gak..

mala: yana pun ada cakap nak pegang duit sendiri, so dia nak kejer.. tapi bila bulan2 aku bagi dia duit, sengap la plak.. iskkk.. time dia bosan plak mintak nak kejer..

kojah: hehh.. mmg kojer beshh.. bosan.. tapi surirumah pun kategori kejer jugak kan..?

pocket: yup pocket.. mmg baju aku semua size S..
tapi bila sometime baju yang kita nak tu tader size S, ada XL jer, XL pun XL lah, balun gak..
then, lepas tu baru la menyesal beli baju besar sgt.. baru la terasa sebenarnya tak pakai baju pun takper..
btol dak..?

Zyan said...

Aku rasa yana dok umah jek jaga anak, nanti anak dah beso skit, suh dier buat bisnes kecil-kecilan jual sup sawi..hhehe

kalau aku kawen ngan milionaire aku pun nak jadi suri rumah, apakan daya kawen ngan bakal bilionaire, so kena tunggu lama skit aaa sebelum boleh jadik suri rumah wahahahhaa..

 
You will never learn... - Wordpress Themes is proudly powered by WordPress and themed by Mukkamu Templates Novo Blogger