How about that..?

aku keliru..
keliru dengan situasi yang aku selalu hadapi..
walaupun aku kadang2 tak amik kisah,
tapi bila sampai masa bersangkutan dengan hal agama,
buleh ker aku tak amik kisah..?

nak amik kisah sangat pun,
aku bukan pandai agama sangat..
cuma aku keliru..
siapa yang betul..?

cuba korang taksir situasi2 nih,
dan berikan pendapat korang..
ada yang aku hadapi sendiri,
ada yang dihadapi orang sekeliling aku..
cuma, aku keliru..

Situasi 1
Orang yang membela kucing yang banyak,
dengan alasan nabi muhammad s.a.w. sukakan kucing,
(atau sekadar hobi dia membela kucing..)
tapi biarkan kucing dia berak depan rumah orang,
tidur atas keter moto orang,
masuk rumah orang,
lansung tak ambil peduli..

Situasi 2
Aku naik moto pakai seluar pendek,
ronda2 dalam taman perumahan aku,
melewati sekumpulan abang2 yang berserban sedang bersembang tepi jalan..
aku angkat tangan dan senyum kepada mereka..
tetapi mereka tidak lah bereaksi apa2,
sekadar merenung tajam ke arah seluar pendek aku..

Situasi 3
Si isteri sedang sembahyang,
tetapi si suami lansung tidak memperdulikan jiran sebelah,
seorang perempuan yang sudah berkali2 memberi salam,
tanpa mengetahui kawannya itu sedang sembahyang..
jadi dia terus menerus memberi salam kerana tahu ada orang di rumah,
sampai lah kawan dia tu habis sembahyang..
yang si lelaki tu apa hal..?

Situasi 4
Seorang suami pergi "keluar" untuk bertabligh,
meninggalkan si isteri dan anak2..
si isteri menguruskan kedai makan seorang diri,
untuk menyekolahkan anak..
si suami plak buleh mintak duit rokok kat isteri dia..
hmmm...
bukan niat nak masuk campur hal orang..
tapi...

Situasi 5
Sekumpulan abang berserban datang ke depan rumah memberi salam..
aku menjawab salam dan keluar..
setelah mendengar tazkirah untuk beberapa minit,
mereka mengajak aku untuk keluar bersama2 mereka..
aku menolak, tanpa sebarang alasan..
cuma berkata "insyaAllah, lain kali sahaja.."..
namun mereka tetap memaksa, sehingga satu masa,
riak muka dan nada suara mereka mula berubah..

macam mana..?
nak ditegur,
aku nih di ibarat kail panjang senjengkal,
lautan dalam nak diduga..

tapi, kalo lautan dalam tu,
lansung takda ikan,
aku pun tak hingin nak mengail situ..
baik aku mengail puyu kat parit kelapa sawit..

opinion pleasee...
kalo ada ustaz or ustazah lagi bagus..
buleh beri tunjuk ajar..
saya budak baru belajar,
amik galah tolong jolokkan..

Wednesday, March 25, 2009

4 Comments:

Amir Fauzi Ramlee said...

Keliru..
Salahkanku...
jangan salahkan ku
Kasihani aku... kau lupakan aku
Mana satu... kujadi keliru
Aku makin keliru..

Situasi 1
Memang salah ler macam tu, x jaga haiwan peliharaan sendiri.. Umpama bela lembu, patu lembu tu di bior jer makan rumput kat tanah orang len.. Mana leh!! X yah arr bela kucing kalau x tau nak jaga.. wat dosa jerk..

Situasi 2
Bile tegur kita or senyum, kena la kita tegur balik.. Kalau x bagi pape reaksi tu, mmg salah gak tu, cuma tatau la per hukum dia.. Kalau bab suar pendek tu, mmg terang lagi bersuluh ler kalau atas lutut.. Uhuhu..

Situasi 3
Jawab salam tu kan wajib, jadinya kala udah tak jawab tuh, pepaham la eh laki tu nye bebal cane..

Situasi 4
Tabligh ni mmg ada masalah sket.. Mmg bagus, tapi kebanyakkan tabligh ni mmg selalu mengabaikan t'jawab pada keluarga.. Baik jadi orang biasa, mengamalkan Islam secara biasa, Islam tu mudah..

Situasi 5
Aku rasa yang dtg tu tabligh gak tu.. Uhuhu.. dtg ramai-ramai ajak gi surau/masjid.. kalau aku dah mmg jemaah surau/masjid kat situ, mmg aku x layan jerk.. Tapi yang pasti dorang nih, mengajak kepada kebaikan.. Cuma mungkin pendekatan yang tidak sesuai kepada orang-orang tertentu..

Sekian, renung-renungkan..

Naughty Adam said...

Keliru dgn 5 situasi??? SMS kan masalah anda kepada ON KELIRU dan Hantar kepada 32999... Ahaha~

Situasi 1
Jgn bela kucing, bela rimau je senang, kalo tuan dia xjaga tuan dia kena makan... huhu~

Situasi 2
De pandang kat suar kamu yg cantik dan menarik minat dia... huhu~ Suar pendek mmg salah kamu, tp tak memberi respon kpd teguran dari kamu agak tidak molek...

Situasi 3
Stuju ngan amir, WAJIB menjawab salam... Klo xjwb sendri mau igt...

Situasi 4
Klo sampei tinggal tanggungjawab camtu baik jgn...

Situasi 5
Aku selalu gak kena situasi camni... Aku buat biasa je...

Sekian bebelan sy!!

Pocket said...

situasi tiga,
wajib jawab salam,
tp si pemberi tu pon, kalau dah tak der reply selepas lapan kali.. tak nak balik dah ker?

Situasi empat,
'eh ikut suka ati aku la, korang ni apasal? aku nak pergi ker... tak nak ker... korang tgh berdiri atas property aku ni, kang aku panggil polis kang... '
tte pernah pocket dikatakan begitu bila pocket sndiri yg join gash.
heheheh..
Dah tu si imam kami gi sentuh sentuh mamat tu bagai,
memang la sensitip. nak ngajak pun patut padan la kan...

*SiRibenMerah said...

hurmm..

byk sungguh situasi bro kali neh..
berdiam lebih baik kot.. kalo susah sgt diorg nak paham alasan2 tuh, berkatalah benar walaupon pahit..
btw, I x berkenan ngan sesetengah tabligh neh.. nak-show-real-islamic-person tapi tgjawab sebagai ketua keluarga terabai..
pasai bg salam diorg x jawab tuh..
sebut je direct " salam (sebutan penuh).. x jawab berdosa dah jawab dapat pahala.. "
hehehehe...
ape pon psl kucing.. I x akan berdiam diri coz I hate cat.. kalo x mau bela betul2, panggil jabatan haiwan suh angkut kucing2 dia p umah kebajikan...

*pindah je lah bro.. pening kepala ja hidup ngan surrounding camneh =P~

 
You will never learn... - Wordpress Themes is proudly powered by WordPress and themed by Mukkamu Templates Novo Blogger