It's not fair..

ehem.. aku suka sgt main snooker.. aku teringin sgt nak masuk any snooker competiton pasal aku skang nih dok main ngan bebudak kilang nih jer, level aku takleh naik.. snooker nih jenih permainan yg kita kena main ngan org yang lagi terer untuk jadi lagi terer.. dan kita jugak selalu kena tgk video org2 pro main mcam mana.. cth premier league snooker, world championship or any international tournament lah..
pemain snooker idola aku ialah ronnie o' sullivan, skrg nih dia world ranking no 1.. actually muka kitorang pun dekat nak sama(ahahaha..)..
snooker nih satu game yg penuh dengan keperluan teknikal.. the game which need your focus, your good eyes, your patient, your skills, and also experience.. It just simply a gentlemen sports, other than golf..
of course, purpose of a game is to win, any match you play.. in snooker, to win your match, you have to go all out, use all of your skills and experience to make sure the opponent don't even have any chance to put in any balls..

basic snooker information :

1) snooker balls are : 15 reds (1 point each), yellow (2 point), green (3 point), brown (4 point), blue (5 point), pink (6 point), black (7 point) and white (called cue ball which use to shoot other colour balls)..

2) you must shoot red ball first at any of your turn.. if you pot a red, then you have to pot any other colour ball (yellow to black).. you miss, you lose your turn.. you pot any colour ball, the potted colour ball will be put back on table, and you have to pot red again.. this continues until red balls finish potted, then continue potting colour ball in sequence of the point..

3) simple technique for snooker, which if you mastered it, you can win most of your match.. "make sure the cue ball stop at the most difficult position for opponent is you cannot pot any ball.."

4) century breaks is you scored 100 points and above in one turn..

5) "147" is the highest score in a snooker match (15 reds with 15 blacks then pot colour balls = 15x(1+7)+2+3+4+5+6+7=147)..

Ronnie O' Sullivan pernah buat 147 paling cepat dalam sejarah snooker, 5 minit 20 saat.. antara snooker frame yang tak pernah jemu aku tgk..


ok la.. tu cerita org pro.. masuk cerita aku balik..
tapi bila dah masuk bab main ngan bebudak kilang nih, mula la main2.. yang penting, mesti ada "yuran".. sebelum main, collect duit dulu, then main.. sapa menang dapat duit yg dicollect tu.. kalo collect sepuluh ringgit, main dua org, kira dapat menang 20 inggit la, campo duit kita skali memula tu.. lagi ramai main, lagi byk leh menang la.. dan biasanya aku la yg byk menang, pasal aku yang paling terer dalam bebudak nih.. kengkadang tu, time bengong, bengong jugak..
then, ada org accused aku berjudi masa main snooker.. heee..!!!?? gambling ker kira kalo wat camtu..? hmmm.. bagi aku dak.. pasal aku ada hujah aku senirik.. selagi tader fatwa atau undang2 mengatakan main snooker tu haram, aku tetap akan main macam tu.. pasal main duit haram..? ok.. jom kita bincang kat bawah nih..

contoh 1 :
satu pertandingan memancing, yuran penyertaan 30 inggit, peserta semua sekali 100 orang.. sapa menang dapat 3,000 inggit.. kita gi pancing, duduk tepi kolam tu 3 jam, then at last kita sorang jer dapat ikan (tu pun anak ikan tak sampai sekilo), org lain tak dapat.. kita dapat 3,000 inggit.. halal ker haram duit tu..? snooker ada gak guna skill n kepakaran.. memancing kolam..?

contoh 2 :
satu pertandingan bola sepak, team yang menang dapat 10,000 inggit.. final match antara satu team underdog nih and team champion taun lepas.. atas kertas, mmg dah tau yg champion taun lepas akan menang.. tapi satu kelemahan champion nih, takleh main padang basah, jadi tak kuat.. start main, hari cerah berah, team underdog sekadar main nak bagi dapat no 2.. tetiba hari hujan sampai la abih game.. team underdog menang and dapat 10,000 inggit.. halal ker haram duit tu..? korang kata snooker tu nasib..? snooker tak main tgh ujan..

contoh 3 :
satu pertandingan badminton, johan dapat ribu2 inggit.. final match, final set, mamat nih leading opponent dia 20-19.. opponent serve, tetiba tak lepas.. mamat nih terus menang.. halal ker haram duit yg mamat tu menang..?
korang masih kata snooker tu nasib..?

aku bukan apa.. bagi sestgh org, jahat sgt laaa sukan snooker nih.. bagi aku, tader beza pun ngan sukan2 lain.. can't you all see..? tu belum aku compare dgn golf lagi, yg mana tetiap kali tournament mesti bagi hadiah kalo dapat hole-in-one.. halal ker hadiah tu..? snooker terang2 nampak lubang kat depan mata.. golf..?
aku mmg terniat dalam hati, segala apa sukan yg aku main sekarang, aku nak ajar anak aku nanti, biar dari kecik dia main, bila besar dia leh jadi pro.. biar dia leh wakil malaysia dalam snooker.. tapi kalo korang kata snooker tu haram ker aper ker bila wujud satu2 ganjaran dalam snooker tu, cemana aku nak kasik anak aku main..?

lu pikir la sendirik..!! (nabil lagi.. lapuk dah kot..)

Wednesday, May 28, 2008

4 Comments:

EpaL c0keLaT said...

Eh...pompuan leh maen snooker tak? Tingin gak aku nk try :|

bendul said...

buleh buleh.. nanti kita gi main sesamer.. eh..? mike oghang peghak kan..? teman udoh sedo lamer doh, maleh nak bertanyer..

EpaL c0keLaT said...

Eh...sedo ke :-s Br ingat nk klentong :|

bendul said...

ahahah.. kalo yong tu yong jugak..

 
You will never learn... - Wordpress Themes is proudly powered by WordPress and themed by Mukkamu Templates Novo Blogger