What to do..?

As pembaca2 semer tahu, wife aku kejer satu company ngan aku, cuma lain2 department jer.. aku production dia qc.. of course job content yg berlainan, dan of course jugak, even aku nih production engineer, aku takleh campor hal diorang..
kompeni aku tak la beso sgt.. total worker pun 180 person jer.. dan kebetulan, aku incharge of our cleanroom (cleanbooth actually), dan dalam cleanroom tu ada 2 bahagian, production n IPQC.. for japanese, aku incharge the whole cleanbooth, means improvement on both side, aku kena take care.. tapi for local staff, aku production enginner and aku suppose take care of production side aku jer.. that's one point of the problem.. nak ikut cakap bosses, tanpa menghiraukan apa yg bakal terjadi dengan relationship aku ngan local staff (semua melayu lak tu), atau pun jaga hati "melayu2" nih, sambil cover2 kerja aku terhadap japanese bosses..
aku mmg takmo amik tau pun, since pernah sekali QC manager tu cakap kat aku, aku takleh masuk campur sebarang urusan qc tanpa bagitau dia dulu.. right, mmg betul apa dia cakap.. tapi how about kalo aku nak masuk campur urusan pasal pengurusan IPQC tu sendiri, di mana berlaku sesuatu yg boleh menyebabkan kesan buruk pada IPQC, tapi manager tu seolah2 tak pernah nak amik tau.. segala salahlaku org bawah dia yg berlaku, semua dia cover dengan japanese, seolah2 tiada apa yg berlaku.. perlu ker aku bagitau dia dulu, di mana aku rasa kalo aku bagitau pun, jadi nampak macam aku menyebok gak, and at the end dia tetap akan backing org2 dia..
susah ker nak jadi jujur..?
side production aku, jadila benda yg buruk macam mana sekali pun, tanggungjawab aku, aku kena bagitau dgn bosses, walaupun aku yg kena marah, or something jadi kat aku balik (tgk situation ler jugak..).. pasal at the end, aku tahu, bosses ni mesti tau jugak.. lagi teruk kena marah..
example.. sorang budak IPQC beritahu supervisor dia, dia takleh OT sampai pukul 9:30 malam, since husband dia tak buleh dtg amik lepas 8:30 malam jer.. then supervisor tu paksa jugak dia OT, then cakap kalo dia tak OT jugak, dia takleh OT sampai bebila.. then budak tu berhenti kejer pasal tak tahan kena marah ngan supervisor tu..
then tadi, masa monday meeting, head of QC dept inform bosses, ada budak berenti minggu lepas pasal sambung belajar.. hoh..? korang dengar tak geram ker..?
aku tak kisah.. aku leh wat bodo jer.. since "takde kene mengena ngan aku".. tapi how about nanti japanese bosses yg sememangnyer berfikiran jauh nih (pocket tau ler..), tanya aku plak, yg aku tader aper2 take care ker issue2 macam nih..?
masa tu, nak cover lagi ker..? hmmm.. nak jaga periuk nasik sendiri ker, nak jaga periuk nasik org..?
tukar tajuk, teladan untuk aku sampai bebila.. aku pernah tlg mat rempit eksiden, bwk dia pegi hospital, kaki dia tercucuk kayu and tembus betis sampai memancut2 darah.. mat rempit tu member kepada member aku yg masa tu ada tolong sekali.. lama lepas tu, aku ngan member aku tu terjumpa mat rempit tu, dah sembuh la.. member aku pegi la jumpa mat rempit yg dah sembuh tu, bagi tau kata aku yg tolong dia ari tu.. mat rempit tu, dtg jumpa aku pun dak.. apatah lagi terima kasih.. aku sampai kena marah ngan bos aku pasal balik lambat hari yg aku antar budak tu gi sepital ler..
apa nak jadi laa manusia sekarang..
taper la.. back to the story.. perlu ker aku repotkan segala salah laku yg berlaku, yg aku rasa aku perlu betulkan, tapi akan menyebabkan terjadi sesuatu kepada sestgh pihak..? kena jaga ker relationship tu..? atau biarkan salah laku tu berterusan..?

Monday, May 26, 2008

4 Comments:

EpaL c0keLaT said...

Kalo tuh baik utk sume pihak...ko btau jek :| kalo tak, ko senyap2 suda :-" (buleh trime ke kumen aku nih)

bendul said...

buleh buleh.. walaupun tak berapa menepati citarasa.. ahahah.. cuba lagi..

Pocket said...

ko bg tau jer, bg dia yang judge sndiri.
aku kat tpt skrg ni pun duk main bgtau jer, tp kna pandai la ..
jangan sampai jpung tu guna bullet tu tembak orang local and local tu trasa cam ko yang tikam dia dari belakang.
'maaaa koko dake no hanashi.. ano hito tte sonnani ii yatsu janai yo, mata daigaku suzuku nante sukuri banashi no yong!!' heheheheh gitu gitu la contohnyer...

bendul said...

bagitau tu mmg la bagitau.. tapi kena kona jauh, kias2 gitu.. sambile mengharapkan jepun tu pandai nak attack tanpa effect apa2 kat aku.. maa.. tashikani ii yatsu jyanai yo naa..

 
You will never learn... - Wordpress Themes is proudly powered by WordPress and themed by Mukkamu Templates Novo Blogger