Manusia mati tinggalkan pangkat..?

pangkat..
pangkat penting ker..?
penting la kot..
tan sri, dato', datin, manager, advisor, engineer bla bla bla..
operator pun pangkat jugak..

pentingnya pangkat mungkin hanya pada tujuan asal pangkat tu diberi..
just untuk kita tahu siap yang patut bertanggung jawab,
atau empunya pangkat tahu tanggungjawab dia..

tapi..!!
kebanyakan kita menafsirkan pangkat lebih dari tujuan asalnya..
kita dah mula menafsir,
pendapatan seseorang dengan pangkat..
cara hidup seseorang dengan pangkat..
perangai seseorang dengan pangkat..
mentaliti seseorang dengan pangkat..
dan byk lagi..

"alaaa. dia ni manager, mesti gaji 6-7 ribu punya.."
"kalo dah nama ADUN tu, mesti kaki joli punya.."
"mana ada anak datuk tak berlagak..? semua berlagak tau dak.."
"dah nama prebet, bodoh la tu.. takat SPM jer tau.."

biasa la jugak dengar ayat2 kat atas kan..

hmmm..
bagi aku, pangkat tu tader aper2..
tanggungjawab dipikul tu lagi penting..
kebolehan dan skill is the most important..

biar lah prebet, tapi lagi sharp shooter dari mejar..
biar lah operator, tapi gaji lepas campur overtime lagi banyak dari supervisor..
biar lah kerani, tapi lebih jujur dari manager..

tolong jangan nilai pangkat..
kepada yang menilai aku dengan pangkat,
please stop it..
i kill u if i know u do it..
korang ingat aku engineer,
aku tak boleh jalan mesin..?
aku buleh cakap jepun,
korang ingat jepun tu bagi increment byk kat aku..?
korang mintak 20 ringgit untuk sesi badminton yang tak tentu aku pegi ke dak,
aku tak bagi, korang nak bising kata aku kedekut..?
(gaji banyak makan sorang2 la konon..)
fu*k off..
tabung anak aku pun aku tak isi 20 ringgit sebulan,
aku nak kasik korang 20 ringgit..

sekian, tensen aku hari ini..

Thursday, July 23, 2009

7 Comments:

Pocket said...

yg paling hangin nyer bila kita makan sikit, dikatakan ...
'takkan gaji ribu riban pun makan nasi ngan papedom jer?'
-abih aku kena mkn beefsteak ttiap ari?
-sarang burung tetiap ari?
-tuna belly sushi yg seketul 80 hinggit tetiap ari..

tak logik la kan,

'loh!! pocket dtg keja naik motor jer? simpan kat umah ker honda ekod nyer?'
alahaaaiiiii aku tak perlu ekod.
aku pelu moto yg buleh gi 50km/j tanpa rasa bersalah... kalau buleh nak jer aku pakai honda 70 tu.
hoh!!

sekian jgak pocket nyer emo yg lbih kurang sama ngan bndul..

-AZUAN AMINUDDIN- said...
This comment has been removed by the author.
-AZUAN AMINUDDIN- said...

Kah Kah Kah.... Sian aku hang pa bedua nih... Sekali memendam rasa daaaaaa.....

Tapikan... aku rasa ni bukan pasal pangkat... Ni pasal duit sebenornya....

alaaa... duit kita.. lantak dan mampooss pegi laa kita nak manage macam mana pun.. bukan orang tau apa dan brapa yg ada dalam wallet kita... pedulikan mereka semua... run our life with our own way... kan bendul kan... ada sen lebih kita pegi bzzz bzzz.... kah kah kah...

Linda said...

nmpk gaya nyer kaum laki lagi sensitif psl duit-muit ni. Untung gak jd kaum isteri.. Duitmu duitku gak, duitku duitku jerk. hahaha.. jgn maree..

Naughty Adam said...

aku suka kalo ada pangkat kat tepi baju sbb baju tu akan nmpk stylo...wakakak~ alaa bro, ko buat biasa je... huhu~

kojah said...

setuju ngan linda...hahahaha *over padahal single lagik*

boboiz said...

pangkat tak kemana bila mati...
tapi kalau nak mati nanti orang berpangkat lebih ramai yang datang ziarah

 
You will never learn... - Wordpress Themes is proudly powered by WordPress and themed by Mukkamu Templates Novo Blogger