Teringat lagi.. (versi tak reti tulih cerpen) Part 1

"abang.. mai turun bilik salin sat.. ada benda nak cakap.." panggil isteriku melalui telefon selepas loceng rehat jam 10:10am berbunyi.. aku pun turun ke bilik salin clean booth kilangku, sambil bertanya2 apakah yang bakal diberitahu oleh isteriku..
sampai di hadapan pintuk bilik salin, seperti biasa, berpuluh2 pekerja mesin dan ipqc bergegas2 untuk keluar, mengejar waktu rehat memandangkan masa cuma ada 15 minit, dan van maniam selalu datang lambat.. tanpa menunggu reda, isteriku menarikku masuk ke dalam bilin salin, membawaku ke tepi loker kasut..
"abang.. betoi ker perfume nih yang abang cakap abang suka ari tu..? baby amik kat ila moto bising tu, dia kata nanti dia beli lain.. betoi ker yg ni bang..?" tanya isteriku sambil membuka sekotak perfume avon..
aku pun mengambil perfume tu dan menyembur ke tangan isteriku, lalu isteriku menyuakan tangannya ke hidungku..
"aaa.. yang ni laa.. confirm.." kataku..
"so, baby amik na.. skang nih ada promotion.. RM29.90 jer.. slalu RM40.00" aku pun mengiakan cakap isteriku memandangkan dia yang nak bayar duit perfume tu..
aku terkenang kembali peristiwa beberapa bulan lepas, yang membuatkan isteriku beria-ia hendak membeli perfume avon tu.. aku pernah berselisih dengan ila moto bising tu, dan aku pernah bagitau isteriku yang aku sukakan bau perfume yang ila moto bising tu pakai masa tu..
FLASHBACK (13 tahun yang lalu..)
.
.
.
.
"amik la nih.. jangan lupa kat kami tau.." kata puteri padaku..
"apa ni puteri.. bagi tau laa.. sok kita nak gi dah" tanyaku pada puteri..
"ala.. dah sampai kl nanti bukak laa.. nanti blaja kat kl jgn lupa kat kami tau.." pesan puteri lagi padaku..
aku mendaftar masuk ke ambang asuhan jepun (AAJ), universiti malaya pada tahun 1996, dengan harapan aku dapat melanjutkan pelajaran ke ku negara matahari terbit tu.. masa tu aku masih lagi bercouple dengan puteri haslina, gadis comel yang menjadi rebutan ramai lelaki masa aku di tingkatan 5 Sek Men Ahmad Boestamam.. Puteri bukanlah seorang yang senang untuk dipikat.. 3 bulan aku berusaha mendapatkannya dan akhirnya dia menjadi temanku.. puteri comel, sangat comel.. suaranya lembut, menggoda sesiapa saja yang bercakap dengannya..
aku buka bungkusan yang diberi puteri sebelum aku berangkat ke kl, di dalamnya terdapat sehelai sapu tangan berwarna kuning, dilipat rapi.. sapu tangan..? hmmm.. aku tak pernah pakai sapu tangan selama ini..
(bersambung..)

Tuesday, March 11, 2008

5 Comments:

Pocket said...

oi!! oi!! oi!!
'kekkonshite, mukashi no koibito to no koibanashi shichaaaa........ dame damee!!'
kata pocket dengan memangkahkan jari telunjuk kanan dan kiri kearah bendul ala ala sanma san...

muahahahahah

bendul said...

hahaha.. een jyann.. hima yakara.. bukan untuk di rasa dalam hati, tapi untuk penghibur hati jer cerita aku nih.. walaupun ada kena mengena dengan yang hidup atau yang mati (ader ker..?), tapi rasanya tak la sampai menyebabkan seseorang tu buleh mati.. hohoho..

Ibu said...

hmmm... best nya dapat sapu tgn dari put3. kenapa dia tak bagi pe2 kat kawan perempuan dia ek hehehe.. yup, puteri haslina is very cute and petite girl...

rindu nya smab 'class of 95'

bendul said...

haaa...!!?? sapa ibu nih..? tlg kenalkan diri leh tak..? huhuhu.. budak smab ker..?

Ibu said...

Azuri...kita satu kelas masa kat SMRS beruas...

 
You will never learn... - Wordpress Themes is proudly powered by WordPress and themed by Mukkamu Templates Novo Blogger